دسته
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 27208
تعداد نوشته ها : 48
تعداد نظرات : 46
Rss
طراح قالب

ناگفته‌هاي كنكور 85 از زبان رئيس سازمان سنجش

رئيس سازمان سنجش آموزش كشور در گفت‌وگو با «بازتاب»، ناگفته‌هاي برگزاري كنكور 85 را كه به اعتقاد او يكي از سالم‌ترين آزمون‌هاي سراسري برگزار شده تاكنون است، تشريح كرد.

دكتر پورعباس گفت: با توجه به برخي تخلفات و سوءاستفاده‌ها در كنكور سال‌هاي اخير، برگزاري امن و سالم كنكور، يكي از مطالبات جوانان و خانواده‌ها بود و از همين رو، اندكي پيش از برگزاري آزمون سراسري، تدابير لازم براي اين منظور به كار گرفته شد.

وي اظهار داشت: اولين گام، اصلاح ماشين‌هاي تصحيح برگه‌هاي سؤالات بود، چراكه ماشين‌هاي علامت‌خوان موجود، بسيار قديمي بودند. براي همين مسئولان محترم وزارت كشور با درك حساسيت موضوع و توجه به نبود زمان، تعدادي از دستگاه‌هاي علامت‌خوان را كه براي انتخابات خريداري شده بود، در اختيار ما قرار دادند كه به شدت، دقت و سرعت كار تصحيح سؤالات را بالا مي‌برد.

پورعباس ادامه داد: سؤالات كنكور در چهار مرحله پلمپ‌گذاري و پلمپ‌شكني شامل استان، شهرستان، حوزه و سالن شد كه ضريب امنيتي سؤالات را افزايش مي‌دهد.

وي با نام بردن از مرحله قرنطينه به عنوان حساس‌ترين بخش امنيت آزمون سراسري، گفت: به رغم اطمينان از كاركنان خدوم سازمان سنجش و ناظران قرنطينه در آخرين لحظات، تغييراتي در سيستم قرنطينه داديم و با همكاري دستگاه‌هاي امنيتي، تمام عوامل را براي بازرسي و تحت نظر بودن قرنطينه به كار گرفتيم تا پاسخنامه‌ها كه درواقع حاصل زحمات شبانه‌روزي يك سال تمام دانش‌آموزان است، از حداكثر امنيت بهره‌مند باشد.

رئيس سازمان سنجش آموزش كشور در پاسخ به پرسشي درباره پديده فروش سؤالات كنكور اظهار داشت: امسال چندين تيم را كه ادعا مي‌‌كردند، اين سؤالات را داشته‌اند، با همكاري دستگاه‌هاي امنيتي به دام انداختيم كه البته تمام آنان در تماس با خانواده‌هاي متمول، سؤالات جعلي را با دريافت مبالغ كلان به آنان مي‌فروختند.

وي توضيح داد: حتي رئيس يكي از اين تيم‌ها تحصيلات سطح بسيار عالي داشت كه به همراه اعضاي تيم در شب برگزاري كنكور به دام افتادند.

پورعباس درباره اقدامات موجود در دستور كار آينده سازمان سنجش اظهار داشت: تلاش ما اين است كه تا حد امكان، كنكور را مفهومي كنيم تا بتوانيم بهترين استعدادهاي كشور را گزينش كنيم كه البته اين روند را امسال، تنها درباره چند درس اصلي اعمال كرديم.

وي گفت: طبق برآوردهاي غيررسمي، صدها ميليارد تومان درآمد نه چندان سالم از فعاليت‌هاي مرتبط با كنكور نصيب عده‌اي مي‌شود و تلاش ما اين است كه با اصلاح اين روند، به آموزشگاه‌ها جهت دهيم تا فعاليت آنان ضمن درآمدزايي به جاي آموزش تست‌هاي كليشه‌اي، توانمندسازي علمي دانش‌آموزان را وجهه همت خود قرار دهند.

پورعباس توضيح داد: ما مخالف نمره‌سازي كاذب در كنكورهاي آزمايشي هستيم و از آموزشگاه‌هاي كنكور هم مي‌خواهيم به آموزش بپردازند، نه اين‌كه با نمره‌هاي كاذب آزمون‌هايشان، دانش‌آموزان را غافل كنند، به علاوه ما با افزايش شفافيت، نظير قرار دادن سريع سؤالات كنكور در سايت سازمان سنجش، بازار سياه غيرمنطقي فروش دفترچه‌ها را از بين برديم و طبيعي بود كه با مخالفت‌ها و فشارهايي هم همراه بوديم.

وي در پايان ابراز اميدواري كرد با حاكميت هرچه بيشتر شفافيت، دقت و نظارت در برگزاري كنكور، اطمينان خاطر براي خانواده‌ها حاصل شود.

منبع : سایت بازتاب* 21 تیر 1385


دسته ها :
يکشنبه بیست و پنجم 4 1385
X