دسته
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 26231
تعداد نوشته ها : 48
تعداد نظرات : 46
Rss
طراح قالب

هنگامي كه قصد داريد يك سيستم كامپيوتري را نصب و راه اندازي كنيد به احتمال فراوان محافظ الكترونيكي از اجزايي است كه خواهيد خريد. كاربرد ثانويه محافظ الكتريكي براي انشعاب است، يعني مي توان چندين دستگاه را از طريق يك پريز به برق متصل كرد بدون آنكه با كمبود جريان مواجه شويم و خطري دستگاه ها را تهديد كند، ولي كاربرد ديگر محافظ الكترونيكي كه اهميت فراواني نيز دارد محافظت از اجزاء و قطعات الكترونيكي درون كامپيوتر شماست.

اين محافظت در مقابل نوسان هاي الكتريكي انجام مي گيرد بنابراين ابتدا تعريف كامل تري از نوسان را ارائه مي كنيم. نوسان ولتاژ يا ولتاژ ناپايدار و به عبارتي powersurge به افزايش و يا كاهش ولتاژ خارج از محدوده استاندارد و قراردادي اطلاق مي شود. در سيم كشي هاي خانگي و اداري در ايران ولتاژ استاندارد 220 ولت است.

اگر سطح ولتاژ از 220 ولت تجاوز كند و يامقدار زيادي كمتر از آن باشد آنگاه محافظ الكتريكي يا Surge protector از نابود شدن كامپيوترتان جلوگيري مي كند. براي فهم بهتر مسأله مفيد است تا ولتاژ را بهتر بشناسيد. ولتاژ مقياسي براي اندازه گيري انرژي پتانسيل الكتريكي محسوب مي شود. جريان الكتريسيته از نقطه اي به نقطه اي ديگر جريان مي يابد زيرا انرژي پتانسيل دو نقطه تفاوت دارند. مي توانيد اين مسأله را مشابه جريان آب در نظر بگيريد كه از جايي با فشار و سطح بيشتر به محلي با فشار و سطح كمتر حركت مي كند. در واقع مي توان ولتاژ را فشار الكترونيكي نيز ناميد. افزايش ولتاژ را مي توان به دو گروه تقسيم كرد:

1 ـ Surge: هنگامي كه افزايش ولتاژ حداقل 3 ثانيه طول بكشد.
2 ـ Spike: هنگامي كه تنها يك يا دو نانو ثانيه طول بكشد.

در هر دو حالت اگر افزايش ولتاژ قابل توجه باشد مي تواند باعث بروز خسارات زيادي در دستگاه الكترونيكي شود. همانطور كه اگر فشار آب پشت سد خارج از محدوده افزايش يابد سد مي شكند. براي سيم حامل جريان برق هم چنين اتفاقي مي افتد و سيم از بين مي رود. حتي اگر افزايش ولتاژ بلافاصله قطعه را نابود كند در طول زمان آن را از بين خواهد برد.

يك محافظ الكتريكي استاندارد جريان الكتريكي ورودي از پريز را به خروجي ها از طريق اجزاء مختلفي هدايت مي كند و در صورت وجود جريان اضافي آن را از طريق سيم زمين خارج مي كند. در متداول ترين نوع اين محافظ قطعه اي به نام Metal.Dxide Varistor ولتاژ اضافي را Divert مي كند. عملكرد اين Mov چندان پيچيده نيست ولي با توجه به تخصصي بودن آن از عنوان روش عمل آن صرفنظر مي كنيم


دسته ها :
يکشنبه چهارم 4 1385
X